Deklarering och granskning

Första gången du deklarerar en möbel kommer en revision att utföras hos företaget inom en månad. Revisionen är en förutsättning för att kunna erhålla märkningen. Är du på gång med din första deklaration kan du ta kontakt med revisor för att planera revisionen så att du kan få din märkning så fort som möjligt. Har granskning och revision visat att företaget uppfyller alla Möbelfaktas krav samt att företaget signerat licensavtalet, utfärdas ett intyg om att möbelproducenten är godkänd och kan nyttja Möbelfakta fullt ut.

Vad krävs av företaget?
Företaget ska kunna uppvisa en samlad dokumentation som styrker att kriterierna i Möbelfaktas krav följs. Full transparens förväntas från företaget när det gäller hur innehållet i kravspecifikationen efterlevs. Kontroll av efterlevnad utförs hos både företag och dess leverantörer. I händelse av att ett företag eller dess leverantör bryter mot kraven ska korrigerande åtgärder vidtas.

En korrigerande åtgärd innebär att en möbelproducent säkerställer att det egna företaget, eller leverantören, så snabbt som möjligt åtgärdar avvikelsen.

Granskning genom tredjepartsrevisor
Deklarationer hanteras digitalt via e-deklarationen när den har är kompletterad och signerad.
Engelska deklarationsblanketter skickas till [email protected].

Tredjepartsrevisorn tar emot deklarationerna och skickar bekräftelse på att dokumentation kommit in – därefter påbörjas granskning.

Revisor återkopplar antingen för att begära in kompletterande uppgifter eller med besked om godkännande. Under förutsättning att respektive deklaration är korrekt och inga kompletteringar krävs så är målsättningen att godkännande ska kunna ske inom 5 arbetsdagar varefter revisor skickar intyg och produkten prubliceras på www.mobelfakta.se.

Godkända möbler redovisas på www.mobelfakta.se.

För mer info om tredjepartsrevisor, se trossa.se

Följ oss på sociala media